Udany biznes – czyli jaki?

udany-biznesZastanawiałeś się kiedykolwiek, czy ludzie rodzą się przedsiębiorcami, czy uczą się, aby nimi zostać? Co prawda na świecie jest więcej pracowników niż przedsiębiorców tylko dlatego, że system szkolnictwa tak kształci młodych ludzi, aby w przyszłości zostali pracownikami. Tak wniosek wyciągnęłam po przeczytaniu książki Roberta Kiyosaki „Zanim rzucisz pracę”. Autor zauważa, że:

„1. W szkołach kształci się uczniów, aby byli pracownikami, szukali zatrudnienie, a nie by stali się przedsiębiorcami, którzy tworzą stanowiska pracy i biznesy.
2. Umiejętności potrzebne do tego, by być dobrym pracownikiem, nie są takie same jak te, które musi mieć dobry przedsiębiorca.
3. Wielu przedsiębiorców nie tworzy biznesu – zamiast tego ciężko pracują i tworzą stanowisko pracy, którego są właścicielami. Są smozatrudnieni, a nie przedstawicielami biznesu.
4. Wielu przedsiębiorców zaczyna bez dostatecznego doświadczenia i wystarczającego kapitału.
5. Wielu przedsiębiorców pracuje dłużej i zarabia mniej na godzinę niż ich pracownicy (dlatego rezygnują, bo są wyczerpani).
6. Wielu przedsiębiorców ma świetny produkt lub usługę, ale brak im odpowiednich umiejętności biznesowych, aby stworzyć dobrze funkcjonującą firmę, oferującą produkt lub usługę.”

Sama często zadawałam sobie pytanie, jak założyć udany biznes, który byłby fundamentem mojego sukcesu i samorealizacji? Większość przedsiębiorców podnieca się nowym produktem czy okazją, zamiast zainwestować czas w zaprojektowanie biznesu. Myślę, że na początku warto pozostać przy swojej pracy i prowadzić firmę po godzinach – nie dla zysku, ale dla zdobycia cennego doświadczenia. Dzięki temu zdobędziesz coś o wiele ważniejszego od pieniędzy: nie tylko dowiesz się czegoś na temat biznesu, ale o wiele lepiej poznasz samego siebie.

Udany biznes powstaje, zanim jeszcze zaczniesz go prowadzić:

1. Zacznij od upewnienia się, że masz odpowiednią postawę – czy myślisz jak przedsiębiorca, czy jak pracownik.

2. Gruntownie się przygotuj – analizuj rynek, sytuację konkurencyjnych firm.

3. Określ umiejętności, jakich potrzebujesz, aby twój biznes odniósł sukces na tym rynku. Stwórz zespół wspólników i doradców, którzy mają te umiejętności.

4. Spróbuj ocenić, jaką masz przewagę nad konkurencją.

5. Stwórz biznesplan – wyznacz drogę do sukcesu.

6. Stwórz odpowiednie podstawy prawne dla swojego biznesu.

Porażka – jako strategia …

To co powinieneś wiedzieć: potraktuj ewentualną porażkę jako strategię:

1. Popełnianie błędów jest najlepszym sposobem zdobywania wiedzy na temat biznesu.

2. Przedsiębiorców spotykają niepowodzenia:
– potencjalny przedsiębiorca bardzo boi się porażki, jest sparaliżowany i nic nie robi,
– strach przed niepowodzeniem jest głównym powodem, dla których wielu ludzi nie odnosi w życiu sukcesu albo osiągnięty przez nich sukces ich nie zadowala.

3. Strategia powstawania nowego – ja.
Jako niemowlak nie umiesz chodzić, wielokrotnie stawałeś na nogi i upadałeś do momentu, gdy w końcu się tego nauczyłeś . Za każdym razem, kiedy opanujesz nową umiejętność, stajesz się nową osobą i zmieniał się twój świat. Jesteśmy „nowi”, bo mamy nowe umiejętności i potrafimy się lepiej zmierzyć z otaczającym światem.

4. Porażka nie jest straszna. Ucz się na błędach:
– błędy są jak znaki stopu. Mówią: czas się zatrzymać, poczekać chwilkę, pomyśleć
– błąd jest sygnałem, że trzeba się nauczyć czegoś nowego
– nie ma czegoś takiego jak błędy – są jedynie okazje do nauki.

„Przedsiębiorczość to proces, a nie praca czy zawód. Proces ten pozwoli ci zajrzeć w przyszłość, która na Ciebie czeka”

_________________

Artykuł powstał na podstawie książki Roberta Kiyosaki „Zanim rzucisz pracę”.

Monika Pawlica

Projektantka szkoleń dla dzieci i młodzieży at BiznesTUBE Sp. z o.o.
Projektantka szkoleń dla dzieci i młodzieży, ponad wszystko ceni pracę z i dla dzieci oraz młodzieży. Szukając swojego miejsca w życiu, zawsze najlepiej czuła się wśród dzieci i młodzieży. To z nimi ma najlepszy kontakt i zawiera najtrwalsze przyjaźnie. Kreatorka nietypowych rozwiązań, scenariuszy szkoleń, warsztatów oraz dziecięcych i nastoletnich uśmiechów. Umiejętności, które kształci, określane są jako kompetencje przyszłości - kompetencje XXI wieku. To one właśnie mają zwiększyć szanse młodych ludzi na sukces w życiu zawodowym, prywatnym, społecznym. Uwielbia spinning, narty i czekoladę, ale najważniejsza jednak dla niej jest: skuteczna nauka - poprzez dobrą zabawę! Możesz znaleźć mnie na: , Facebook i Twitter.

Latest posts by Monika Pawlica (see all)

Listy do Inwestorów:

Zapisz się na newsletter, a bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową otrzymasz listy do Inwestorów. Znajdziesz w nich m.in.: mnóstwo inspiracji i motywacji, artykuły eksperckie pisane przez inwestorów-praktyków, rabat na wiedzę i wiele więcej! Zapraszam :)

Dziękuję za zapis :)

2 komentarze

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share This