Trening Kreatywności, czyli myśl i działaj jak Twórca!

sketch-bookTEST NA KREATYWNOŚĆ:

Kreatywność jest często kojarzona z wielkimi przełomami. Z obrazoburczymi innowacjami przewracającymi do góry nogami ustalony porządek
rzeczy. Nie tylko. Kreatywność to również umiejętność tworzenia małej różnicy, indywidualnego rysu, jednego kroku w bok, spojrzenia za siebie, zapożyczenia z dziwacznego obszaru.

A jak jest z twoją kreatywnością? Uważasz, że niezbyt dobrze? Nie uważaj — zobacz jak jest naprawdę na poniższych sytuacjach. Może natchną Cię  i rozpoczniesz lekki trening kreatywności. 

Sytuacja 1

Jaka jest różnica między kreatywnością małą, a kreatywnością dużą?

a) kreatywność mała przydarza się każdego dnia, natomiast duża — raz w miesiącu, zazwyczaj wtedy, gdy szef jest w delegacji lub na zwolnieniu okolicznościowym,

b) to zależy od tego, jak bardzo chcesz wymigać się od nudnego projektu lub zadania — jeśli bardzo, to wtedy twoja kreatywność jest duża, jeśli nie bardzo, to wtedy twoja kreatywność jest mała,

c) nie ma żadnej różnicy prócz osoby, która ją zgłasza — kreatywność duża pochodzi od wyższej kadry, podczas gdy kreatywność mała od szeregowych pracowników.

Odpowiedź (a) jest nieco cyniczna, a przez to pozbawiona radości, jaką daje dobrze używana kreatywność. Kreatywność nie może być tłumiona durnym szefem. Kreatywność daje przyjemność. Kreatywność powoduje, że wzbijasz się na skrzydłach ponad szarą rzeczywistość. Kreatywność nie polega na markowaniu pracy lub dzikim ale rzadkim wybuchu (jak to sugeruje odpowiedź) — ale na wzbogacaniu jej na bieżąco.

Odpowiedź (b) pokazuje ci w jaki sposób możesz postawić na trening kreatywności w swojej firmie. Możesz użyć swojej kreatywności, aby uprzyjemnić ci życie w firmie.

Następnym razem, gdy masz iść na nudne zebranie, spróbuj się z niego wykręcić z fantazją. Niech to będzie koniunkcja księżyców Jowisza, interferencja prądów powietrznych w wyższej jonosferze lub też rodzinny przesąd związany z kolorem skarpetek kierowcy porannego autobusu. Jeśli się uda, super. Jeśli nie, nie ma problemu, bo twoja wymówka i tak poprawiła ci humor.

Twoja fantazja do komponowania coraz to nowych wymówek, argumentów i powodów absencji na nudnych zebraniach z czasem zyska na jakości, a razem z nią przyjemność z używania mięśnia kreatywności. I wtedy niepostrzeżenie zauważysz, że korzystasz z kreatywności w sposób naturalny w domu, w sklepie, w rozmowach z przyjaciółmi.

Odpowiedź (c) w tym wypadku nie jest oczywiście tak dobra, jak odpowiedź (b), ale jest całkiem niezła. Daje możliwość do wykorzystania kreatywności. Słowa „duże” (pomysły) i „wyższa” (kadra) to trampolina. Co ci się kojarzy z tymi słowami? Z jakimi innymi słowami ich używasz? W jakim kontekście? Odnośnie jakiego obszaru?

Sytuacja 2

Co wyróżnia człowieka o kreatywnej osobowości?

a) jest wyczulony na problemy i gdy wyjdą one na światło dzienne, jego akurat nie ma tego dnia w pracy,

b) myśli elastycznie i zawsze opracowuje plan faktycznej realizacji projektu, jeśli szef w przypływie szaleństwa zaakceptuje jego kreatywny pomysł,

c) jako jedyny w firmie nosi koszulę wyciągniętą ze spodni, ponieważ przekonał zarząd, że w ten sposób będzie motywować innych pracowników, zgodnie z psychologiczną zasadą lekkiego niedopasowania.

Jak sądzisz? Która odpowiedź jest najlepsza? Najbardziej kreatywna? Która wydaje ci się najciekawsza?

Którą odważysz się wybrać? Odważysz się na trening kreatywności?

Odpowiedź (a) jest nieco zabawna, ale bez rewelacji. Niezbyt kreatywna, raczej oportunistyczna.

Odpowiedź (b) nie jest nawet zabawna.

Odpowiedź (c) to właśnie to. Dość oklepane zachowanie pseudokreatywne (wyciągnięcie koszuli ze spodni) zostało kreatywnie wykorzystane (nie dla siebie, ale dla innych), w dodatku z poparciem ładnie brzmiącej teorii psychologicznej (kreatywność nie musi być prawdziwa, ale ta zasada oparta na teorii dysonansu poznawczego jest akurat prawdziwa). Jest to zatem nie tylko zachowanie oryginalne, ale też całkiem realne do zastosowania. Co jest zgodne z duchem prawdziwej kreatywności — nie tylko dziwne, ale i skuteczne.

Sytuacja 3

Dlaczego mitem jest zdanie „sam jestem kreatywny, nie potrzebuję żadnych technik”?

a) bo gdyby była to prawda, to moja praca polegałaby na czymś zupełnie innym, bardziej przyjemnym i zyskownym,

b) bo bez użycia technik moja uwolniona kreatywność zmiotłaby z powierzchni ziemi wszelką biurokrację i nie byłoby już mojej firmy, mojego miejsca pracy ani mojej pensji — lepiej więc mieć to pod kontrolą,

c) bo oczywiste jest, że co dwie głowy to nie jedna, zamiast samemu siedzieć i głowić się nad problemem, lepiej jest skrzyknąć paru kolegów, zamówić pizzę i wspólnie stracić trochę czasu przeznaczonego na pracę.

Odpowiedź (a) jest prawdopodobnie najbardziej prawdziwa — możesz sądzić z lekkim rozgoryczeniem w duchu. Jednak to nie twój stan psychiczny decyduje o tym, czy rozwiązanie jest kreatywne czy nie. Decyduje o tym odejście od standardowej, przyziemnej i oczywistej logiki na rzecz rozwiązania z zupełnie innej beczki. A takiego przeskoku w tej odpowiedzi nie ma.

Odpowiedź (c) jest bardziej zabawna i można ją nawet posądzić o niewielką dozę kreatywności. Rysujesz bowiem scenariusz przyszłości. Jest to oklepana fantazja firmowa (jedzenie pizzy w pracy) i jako taka nie zasługuje na uznanie jej za działanie kreatywne, zgoda. Jednak użycie słowa „stracić” w odniesieniu do czasu pracy kreatywnej zamiast „przeznaczyć” lub „spożytkować” świadczy o pewnej swobodzie językowej i dystansie do rzeczywistości. Obie te cechy są bardzo przydatne w kreatywnej pracy.

Zostaje więc odpowiedź (b), która jest odpowiedzią najlepszą. Porównanie własnej kreatywności do bomby atomowej to jednocześnie fajna, zabójcza metafora oraz komediowa przesada. Nie wspominając o kolejnej fantazji korporacyjnej dotyczącej totalnej zagłady firmy w przeciągu jednego okresu rozliczeniowego. Żeby było jasne — odpowiedź (b) jest najlepsza jedynie spośród trzech podanych. Istnieje na pewno kilka odpowiedzi lepszych, których trening kreatywności wyzwoli.

Sytuacja 4

Co dla ciebie oznacza zwrot „kreatywna firma”?

a) łabędzi śpiew mojej poprzedniej, wizjonerskiej firmy, gdy bolesna rzeczywistość niezapłaconych rachunków zapukała do drzwi,

b) kojarzy mi się to z cotygodniowymi atrakcjami dla pracowników w stylu „jeśli chcesz napić się kawy, napraw najpierw ekspres”, „konkurs na najgłupsze skarpetki” lub „czy potrafisz zdjąć z siebie ubranie jednocześnie rozmawiając z klientem”,

c) to firma świadcząca usługi outsourcingowe cyrkom m.in. zarządzanie i tresowanie zwierząt występujących w przedstawieniach.

Odpowiedź (c) jest niezła i lekko zabawna. Kreatywny przeskok z typowego biznesowego Kopciuszka, który pracuje po kosztach na rzecz bogatszych firm, na atrakcyjną, intrygującą firmę działającą w showbiznesie rozluźnia atmosferę i buduje radość.

Odpowiedź (a) jest też niezła. Użycie ciekawych wyrazów i połączenie wizjonerstwa z niezapłaconymi rachunkami dają efekt komiczny. Jest to jednak odpowiedź gorsza od (c), ponieważ brakuje kreatywnego przeskoku. Wciąż poruszamy się w sferze czysto biznesowej, jedynie upiększyliśmy ją kilkoma wzniosłymi wyrazami.

Odpowiedź (b) jest ponownie najlepsza (nie, to nie jest stała zasada). Odpowiedź ta zawiera spory ładunek kreatywnego humoru biurowego polegający na kreatywnej transformacji nudnych HR-owych sztuczek motywacyjnych w autentycznie zabawne, głupawe lub absurdalne działania. Przydatność tych rozwiązań w praktyce jest dyskusyjna, owszem. Ale ich urok to humor i rozładowanie napięcia w pracy. A to już przydatność bezdyskusyjna.

„Techniki kreatywności” wydawnictwa Flashbook. pl, znajdziesz na stronie http://flashbook. pl

I jak z Twoją kreatywnością i gotowością by ją trochę porozkręcać? Może warto, tym bardziej, że: Często nie brakuje nam pieniędzy, lecz pomysłów. A za to odpowiada poziom naszej kreatywności. Jeśli chcesz więc ją w sobie rozbudzić i nieco podrasować-zapraszam!

Chcesz zdobyć coacohingowy trening kreatywności? Zapisz się do newsletter’a i otrzymasz:

Zestaw ćwiczeń coachingowych pobudzających twórcze myślenie
Mnóstwo inspiracji motywujących do oryginalnych wyborów
Strategie ułatwiające rozwiązywanie problemów i praktykowanie nowych zachowań
Cytaty, linki, opowieści i materiały do pracy własnej poszerzające perspektywę patrzenia i podnoszące nastrój

Do kogo kieruję ten e-kurs?

– do tych, co szukają natchnienia
– do żądnych nowych wrażeń intelektualnych
– do potrzebujących weny i motywacji
– do zainteresowanych rozwijaniem swojego osobistego potencjału
– do osób, które chcą w łatwy i przystępny sposób dokonać w swoim życiu zmian

Jak będzie wyglądać e-kurs?

Otrzymasz 7 krótkich lekcji zawierających ciekawe materiały, ćwiczenia, odnośniki i praktyczne zadania do samodzielnego wykonania, które przeprowadzą Cię przez najważniejsze elementy treningu kreatywności. W trakcie kursu masz możliwość konsultowania ze mną swoich poczynań, ewentualnych trudności i dzielenia się wątpliwościami.

Dlaczego warto?

Stymulując twórczość, wpływasz na polepszenie swojej efektywności w życiu osobistym i zawodowym
Pobudzając kreatywne myślenie i działanie tworzysz nowe połączenia w mózgu, co pomaga dostrzegać więcej niż dotychczas rozwiązań i możliwości. Aby przeciwdziałać monotonii, nudzie i wypaleniu oraz uruchomić w sobie pokłady nowej, pozytywnej energii.

Jak się zapisać na e-kurs?

Informacje znajdziesz na stronie https://tubaszkolen.pl/darmowe-szkolenia/

Dominika Borowska-Stasica

Psycholog, coach, terapeuta i trener at BiznesTUBE Sp. z o.o.
Pracuje metodą coachingu indywidualnego i grupowego nad osiąganiem pełni - możliwości, zasobów i potencjału. Ceni sobie autentyczność, relacyjność i kreatywność, w wolnym czasie praktykuje medytację i świadome oddychanie. Interesuje się ekspresją siebie poprzez taniec, ruch i tworzenie mandali.

Latest posts by Dominika Borowska-Stasica (see all)

Listy do Inwestorów:

Zapisz się na newsletter, a bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową otrzymasz listy do Inwestorów. Znajdziesz w nich m.in.: mnóstwo inspiracji i motywacji, artykuły eksperckie pisane przez inwestorów-praktyków, rabat na wiedzę i wiele więcej! Zapraszam :)

Dziękuję za zapis :)

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share This