Stres pozytywny i negatywny

stres-pozytywny-negatywnyWystąpienia publiczne a stres

Wychodzisz przed audytorium, aby wygłosić mowę i czujesz jak ogarnia Cię paraliżujące uczucie… W głowie pustka, ściśnięte gardło, uczucie napięcia, które nie pozwala Ci zrobić kroku… Serce bije, jakby za chwilę miało wyskoczyć z Twojej piersi, uczucie lęku rozlewa się po całym ciele… ZNASZ TO? Stres pozytywny i negatywny zdarzył mi wielokrotnie. Skłamałabym, gdybym powiedziała, że wyeliminowałam go w 100%. Ale wiem więcej niż dawniej i potrafię nad tym zapanować…

Jestem nauczycielem akademickim i trenerem, a to oznacza, że wystąpienia publiczne są niejako wpisane w mój życiorys zawodowy, ale nie tylko. Wyjazdy na konferencje i wygłaszanie referatów, wykłady czy zajęcia, szkolenia – to tylko niektóre przykłady, kiedy zmuszona jestem stanąć przed audytorium i zaprezentować co przygotowałam. Nie wspominam o takich doświadczeniach jak obrona pracy magisterskiej i doktorskiej lub inne egzaminy ustne przed najdziwniejszymi komisjami – ot, moje życie!

Bez względu na to kim jesteś i co robisz w swoim życiu, prawdopodobnie masz za sobą lub będziesz mieć przyjemność zaprezentowania czegoś przed grupą mniej lub bardziej znanych Ci osób.

Stres pozytywny i negatywny może Cię spotkać w najmniej oczekiwanym momencie. I warto już dziś przygotować się mentalnie, aby paraliżująca trema nie zabiła tego, co masz do powiedzenia, aby Twoją mowę wygłosiła osoba silna, pewna siebie i wiedząca, co chce powiedzieć – TY w swoim najlepszym wydaniu!

Stres pozytywny i negatywny

Warto uzmysłowić sobie, czym stres jest. Szukając w źródłach definiuje się go jako:

1. Bodziec i traktuje jako sytuacje które występują w naszym otoczeniu i mają naturalną zdolność do wywoływania napięć i emocji.

2. Reakcję (fizjologiczną czy psychologiczną), która jest odpowiedzią na działanie sytuacji wywołujących stres (tzw. stresorów).

3. Proces lub transakcję, określanych przez relację między jednostką a otoczeniem.

Mało ludzi mówi również o tym, że stres jest ważny w naszym życiu a pewnego optimum stresu potrzebujemy, aby motywował nas do działania i pobudzał nasz umysł (patrz rysunek 1) – stres pozytywny.

Za dużo stresu w życiu źle wpływa na nasz organizm, ale z drugiej strony zbyt mała dawka też nie jest zbyt dobra. Stres, który paraliżuje i odbiera chęć do jakiegokolwiek działania jest niekorzystny (dystres) – stres negatywny, ale bodźce stymulujące nasz mózg, powodujące że się nie nudzi – są jak najbardziej wskazane (eustres).

stres-pozytywny-i-negatywny

Rys. 1. Eustres a dystres

Podsumujmy, jakie są możliwe reakcje organizmu na stres.

Pierwszą z nich jest wspomniany dystres, czyli reakcja na zagrożenie, utrudnienie albo niemożność realizacji celów i zadań człowieka, pojawiające się w momencie zadziałania bodźca, tzw. stresora. Mówimy wtedy o stresie negatywnym.

Stres, który pozytywnie mobilizuje nas do działania nazywamy eustresem i jego nie należy się wystrzegać.

Ostatnią możliwością jest, gdy bodziec jest dla nas neutralny w działaniu, tzw. neustres. Pamiętaj, że dla Ciebie coś może być neustresowe, podczas gdy dla mnie będzie to eustresowe lub dystresowe.

Jak organizm reaguje na stres?

Wielu ludzi badało i bada stres oraz jego reakcje na funkcjonowanie organizmu jako takiego. Badacze wyróżnili trzy płaszczyzny, w których zmienia się jego zachowanie, gdy jest narażony na stres. Poniżej przykłady reakcji organizmu, które najczęściej towarzyszą, gdy jesteśmy narażeni szczególnie na długotrwały stres (dystres), ale pewne symptomy możesz zaobserwować choćby przed wspomnianymi wystąpieniami publicznymi. Oto one:

1. Wskaźniki fizjologiczne, wśród których najczęstsze to: przyśpieszony puls, szybkie bicie serca, ucisk w gardle, suchość w buzi, wzmożona potliwość, uczucie napięcia (szczególnie mięśni rąk i nóg), sztywność karku, gonitwa myśli.

2. Wskaźniki psychologiczne, do których można przypisać: odczuwanie nieokreślonego lęku, apatia, zachwiane poczucie własnej wartości, rozdrażnienie, wrogość, przygnębienie.

3. Wskaźniki behawioralne, czyli związane ze zmianami w zachowaniu: obniżona wydajność, zaburzenia snu, utrata apetytu lub uczucie ciągłego głodu, nagłe wybuchy gniewu lub płaczu, konfliktowość, tiki nerwowe. Wtedy częściej zdarza nam się nadużywać alkoholu oraz nadmiernie palić.

Okazuje się, że sposoby radzenia sobie ze stresem zależą m.in. od płci, wieku oraz osobowości. Jednak nie zważając na Twoją płeć, nie pytając ile masz lat oraz jaka osobowość w Tobie drzemie, na pewno warto poznać najpopularniejsze sposoby na radzenie sobie ze stresem – zwłaszcza z tym mniej pozytywnym….

Zapraszam do lektury artykułu Radzić sobie ze stresem – moje sposoby 🙂

Źródła:

  • Oniszczenko W: Stres to brzmi groźnie. Wydawnictwo Żak, 2011 r.
  • http://pl.wikipedia.org/wiki/Stres (dostęp z 06-09-2014 r.)
  • http://www.psmslupsk.pl/index.php/publikacje-menu/19-publikacja/43-trema-i-sposoby-jej-opanowania (dostęp z 06-09-2014 r.)
  • http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/59-niebieska-linia/833-o-stresie-i-sposobach-radzenia-sobie-z-nim.html (dostęp z 06-09-2014 r.)
  • http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=119 (dostęp z 06-09-2014 r.)

Artykuł znaleziono w Google pod hasłem:

  • mozliwe pozytywne dzialanie stresu
  • pozytywne i negatywne dzialanie stresu
Obserwuj

Sylwia Bednarek

Specjalistka od inwestowania na rynkach alternatywnych, a zwłaszcza w nieruchomości at BiznesTUBE Sp. z o.o.
Jestem trenerem firmy szkoleniowej BiznesTUBE Sp. z o.o. w zakresie inwestowania na rynkach alternatywnych, ze szczególnym uwzględnieniem nieruchomości. Ponadto pokazuję jak zakładać i prowadzić działalność gospodarczą, motywuję i wspieram. Prowadziłam własną działalność w branży najmu nieruchomości, obecnie jestem współwłaścicielką i udziałowcem w firmach z branży szkoleniowej i rachunkowej. Mój warsztat to praktyczna wiedza, motywacja oraz osobiste doświadczenie w poruszanych zagadnieniach. Motto, którym kieruję się w życiu to słowa Briana Tracy’ego: "Każdego dnia powinieneś uczyć się i rozwijać." Możesz znaleźć mnie na: , Facebook i LinkedIn.
Obserwuj

Listy do Inwestorów:

Zapisz się na newsletter, a bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową otrzymasz listy do Inwestorów. Znajdziesz w nich m.in.: mnóstwo inspiracji i motywacji, artykuły eksperckie pisane przez inwestorów-praktyków, rabat na wiedzę i wiele więcej! Zapraszam :)

Dziękuję za zapis :)

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share This