Skuteczny menedżer – 3 sekrety sukcesu

skuteczny-menedzerMenedżer czyli … kto?

  • Demokrata – osoba angażująca się w pracę; udzielająca wsparcia innym; licząca się z innymi.
  • Autokrata – zachowująca kontrolę nad sytuacją; skupiająca się na wynikach; osoba praktyczna, realista; osoba, której zależy na jak największym zysku.

Z tych dwóch powyższych zdań wynikałoby, że menedżer  „(…) interesuje się głównie albo wynikami, albo ludźmi”.

Jaki w takim razie powinien być skuteczny menedżer?

Powinien zarządzać „sobą, swoimi współpracownikami w taki sposób, aby dzięki ich pracy i organizacja i ludzie odnosili korzyści”.

Na jakie cele powinien być ukierunkowany? Na:

  • osiągnięcie wyników, efektywne działanie poprzez odpowiednią organizację na równi z
  • dbaniem i skupianiem uwagi na pracownikach.

3-trzy najważniejsze prawdy – SEKRETY, którymi powinien kierować się każdy skuteczny menedżer:

Pierwszy SEKRET: skuteczny menedżer wyznacza „jednominutowe cele”

Dzięki temu od początku wiesz, czego się od Ciebie oczekuje:

  • gdy rozpoczynasz pracę nad nowym projektem, zadaniem – wtedy powinieneś wyznaczyć jednominutowe cele tj. cele jasne; precyzyjne określenie (samemu lub z menedżerem), co należy do obowiązków pracownika i z czego będzie on rozliczany;
  • określenie celów – wypisanie i doprecyzowanie celów powinno się zmieścić na 1 stronie A4; „cel, a więc i oczekiwane rezultaty powinny zawierać się w maksymalnie dwudziestu pięciu słowach. Każdy powinien być w stanie zapoznać się z nimi w ciągu minuty”;
  • przy wyznaczaniu celów – warto zastosować zasadę 80/20 (80% istotnych wyników osiąga się dzięki 20% wyznaczonych celów) tj. „(…) jednominutowe wyznaczenie celów dotyczy tylko tych 20%, czyli naszych kluczowych obowiązków”;
  • cele powinny zostać odczytane (trwa to ok. 1 minuty), jedna kopia dokumentu powinna zostać u pracownika, drugą powianiem zostawić sobie menedżer/przełożony; w ten sposób obie strony mogą łatwiej weryfikować postępy;
  • od czasu do czasu znalezienie 1 minuty na to, żeby zastanowić się nad swoimi wynikami i przekonanie się, czy podejmowane działania odpowiadają założonym celom.

Drugi SEKRET: skuteczny menedżer stosuje ”jednominutowe pochwały”

Ludzie pracują bardziej efektywnie, kiedy otrzymują jednoznaczne informacje zwrotne na temat własnych dokonań:

  • poinformuj pracowników z wyprzedzeniem o zamiarze przekazania im wyników ich pracy;
  • jeżeli pracownik wykona swoją pracę dobrze bez zwłoki powinien zostać o tym poinformowany, dostaje informację konkretnie o tym, co dobrze zrobił;
  • należy także wyrazić swoje zadowolenie z wykonanej przez niego pracy i osiągniętego sukcesu, zakomunikować jak uzyskany wynik  będzie miał wpływ na zarządzanie organizacją oraz na pracę innych współpracowników;
  • czasem warto przerwać pracownikom pracę, żeby pozwolić im odczuć swoje zadowolenie;
  • zachęcać pracowników do kontynuowania dotychczasowych starań;
  • stosować  pozytywne gesty tzn: „ściskać dłoń pracowników, aby dać wyraz pełnemu poparciu ich sukcesów w ramach organizacji”.

Trzeci SEKRET: skuteczny menedżer stosuje „jednominutowe reprymendy”

Przynoszą efekt, gdy udziela się ich bezzwłocznie oraz z wyprzedzeniem pracownicy są informowani o zamiarze przekazania im efektów – ocen ich pracy:

  • należy wskazać konkretnie pracownikowi, co zrobił źle;
  • wspomnieć o własnych uczuciach, obawach związanych z błędem;
  • przerywa się pracę pracowników, aby odczuli niezadowolenie (menedżera/przełożonego);
  • ściska się dłoń pracowników – w ten sposób komunikując im, że mogą liczyć na nasze wsparcie;
  • podkreśla i przypomina się pracownikom, jak bardzo ceni się ich i ich pracę;
  • utwierdza się pracowników w przekonaniu, że pracownicy cieszą się w firmie dobrą opinią i są wartościowymi członkami zespołu, natomiast w chwili obecnej wyniki ich pracy budzą niezadowolenie;
  • pracownik, któremu została udzielona reprymenda, nabywa przekonania, że sprawa została zakończona.

____________

Artykuł powstał zainspirowany lekturą książki „Jednominutowy Menedżer. Najpopularniejsza na świecie metoda zarządzania” autorstwa Ken Blanchard, Spencer Johnson. Zachęcam do przeczytania oryginału, bo warto.

Monika Pawlica

Projektantka szkoleń dla dzieci i młodzieży at BiznesTUBE Sp. z o.o.
Projektantka szkoleń dla dzieci i młodzieży, ponad wszystko ceni pracę z i dla dzieci oraz młodzieży. Szukając swojego miejsca w życiu, zawsze najlepiej czuła się wśród dzieci i młodzieży. To z nimi ma najlepszy kontakt i zawiera najtrwalsze przyjaźnie. Kreatorka nietypowych rozwiązań, scenariuszy szkoleń, warsztatów oraz dziecięcych i nastoletnich uśmiechów. Umiejętności, które kształci, określane są jako kompetencje przyszłości - kompetencje XXI wieku. To one właśnie mają zwiększyć szanse młodych ludzi na sukces w życiu zawodowym, prywatnym, społecznym. Uwielbia spinning, narty i czekoladę, ale najważniejsza jednak dla niej jest: skuteczna nauka - poprzez dobrą zabawę! Możesz znaleźć mnie na: , Facebook i Twitter.

Latest posts by Monika Pawlica (see all)

Listy do Inwestorów:

Zapisz się na newsletter, a bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową otrzymasz listy do Inwestorów. Znajdziesz w nich m.in.: mnóstwo inspiracji i motywacji, artykuły eksperckie pisane przez inwestorów-praktyków, rabat na wiedzę i wiele więcej! Zapraszam :)

Dziękuję za zapis :)

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share This