Radzić sobie ze stresem – moje sposoby

radzic-sobie-ze-stresemKilka sposobów na ujarzmienie wroga, czyli jak radzić sobie ze stresem

Często instynktownie unikamy sytuacji trudnych i stresotwórczych. Gdy zaistnieją, bardzo często próbujemy się wycofać lub uciec. No i zachowanie najbardziej ludzkie – odkładanie i odsuwanie w czasie tego, co może być dla nas źródłem stresu: trudnej rozmowy, ważnego spotkania, egzaminu…

Radzić sobie ze stresem – tylko jak? Poniżej przedstawiam kilka sprawdzonych na sobie sposobów:

  • Znajomość rzeczy – im więcej wiemy na temat osoby, z którą mamy się spotkać, czy też przebiegu określonego zdarzenia (np. rozmowy kwalifikacyjnej, egzaminu), tym łatwiej nam będzie opanować lęk. To stosuję przed szkoleniami – dopytuję o ludzi, którzy będą uczestnikami. Kim są, jakie jest ich doświadczenie czy wiedza w danym temacie.
  • Nabywanie doświadczenia i poszerzanie kompetencji – szczególnie ważne, gdy np. zaczynamy nową pracę. Im więcej będziemy się uczyć, im więcej doświadczenia nabywać, tym pozytywniej będziemy do tego podchodzić. Poszerzanie wiedzy z danego zakresu (np. z mojego obszaru szkoleniowego) powoduje mój większy komfort w dyskutowaniu na dany temat, większą pewność siebie – a tym samym zmniejsza się poczucie dyskomfortu i stres.
  • Przygotowanie emocjonalne, do którego przyda się wyobraźnia. Wyobrażamy sobie i wizualizujemy sytuację, która nas czeka. Chodzi o odczucie tego, co ma się wydarzyć, ale także o przygotowanie i doświadczanie tego. Na długo przed obroną doktoratu wizualizowałam ją sobie i odczuwałam emocje temu towarzyszące. W dniu „zero” byłam spokojniejsza, bo analizowałam w głowie wiele scenariuszy i byłam na nie po prostu przygotowana, przejęłam kontrolę nad sytuacją.
  • Odwracanie uwagi od źródła stresu, np. poprzez odwracanie w żart, lekceważenie czy pomniejszanie znaczenia porażki. Często przed egzaminami (a przed maturą to już w ogóle) dostaję tzw. głupawki. Śmieję się, żartuję z tego, co mnie czeka – czasem ku zdziwieniu innych współuczestników. Nie koncentrując się na samym egzaminie, łatwiej mi kontrolować siebie i swoje emocje.
  • Intensywny wysiłek fizyczny. Stosuję, gdy mam do podjęcia ważną decyzję, gdy sytuacja taka trwa jakiś czas. Wysiłek fizyczny (bieganie, ćwiczenia) odwracają uwagę na jakiś czas od tematu, organizm „uwalnia się” i „odpoczywa” na poziomie świadomym od tego.
  • Odosobnienie lub korzystanie z pomocy innych. W zależności od naszego charakteru oraz rodzaju sytuacji, w której się znajdujemy, może zajść jedna z dwóch sytuacji: 1. Unikanie ludzi i chęć pozostania samemu, by inni nie widzieli naszych cierpień, abyśmy mieli czas na uporanie się z tym, co nas spotkało. 2. Potrzeba kontaktu z innymi, korzystanie z pomocy innych osób.

Zmiana oceny sytuacji

„Odrzuć jego wyroki, a wszystko stanie się proste… Rzeczy są takie, jakimi czyni je Twoja opinia, a ta opinia mieszka w Tobie. Możesz ją odmienić, kiedy tylko zechcesz, a wówczas granice same się wygładzą i wszystko się uciszy: morze spokojne, niebo bezchmurne” – taką radę dawał Marek Aureliusz.

Chodziło mu o rzucenie wyzwania sędziemu i krytykowi siedzącemu w każdym z nas. Mimo że panowanie tego cesarza rzymskiego i filozofa przypadły na II w., to jego słowa pochwycili i bardziej współcześni autorzy. Co jest w tym istotne? Że w dużej mierze możemy stać się bardziej spokojni i nieco mniej zestresowani, gdy zmienimy własną ocenę danej sytuacji.

Naprawdę coś w tym jest – pozytywne myślenie, nastawienie na rozwiązanie i postawa ukierunkowana na działanie – pozwalają zapanować nawet nad najbardziej dokuczliwą sytuacją 🙂

Ćwiczenia oddechowe

Oddech – a szczególnie ten głęboki i prawidłowy – jest jednym z podstawowych sposobów na relaks. Warto go stosować szczególnie w sytuacjach stresujących, gdyż pozwala przełamać napięcia. To prawidłowy, głęboki oddech pomoże zregenerować siły, dotlenić mózg i rozluźnić całe ciało. Odpowiednio regulując sposób oddychania możemy wyciszyć emocje i umysł oraz obniżyć napięcie mięśniowe.

Sama trenowałam kiedyś Tai-Chi i to co na treningach było dla mnie najcenniejsze, to głównie ćwiczenia oddechowe, które zdarza mi się wykonywać podczas podróży czy w ciągu dnia. Kilka minut skupienia i prawidłowego oddychania, a czuję przypływ sił witalnych i odprężenie…

Na zakończenie przykłady trzech ćwiczeń oddechowych, z których sama czasem korzystam. Co ważne – nie mają one specjalnych wymagań – no poza tym jednym, aby umieć liczyć do ośmiu 🙂

Ćwiczenie 1. Bierzemy wdech przez nos (licząc do czterech), następnie zatrzymujemy powietrze (i ponownie liczymy do czterech), po czym delikatnie je wydychamy (oczywiście licząc do czterech). Dla pełnego efektu warto ćwiczenie powtórzyć pięć razy.

Ćwiczenie 2. Bierzemy osiem krótkich wdechów przez usta i zatrzymujemy powietrze licząc do dwóch, po czym wydychamy je stulonymi ustami licząc do ośmiu. Całość warto oczywiście powtórzyć pięć razy.

Ćwiczenie 3. Nosi nazwę „oddechu drwala” i należy wykonać je na stojąco. Stań w szerokim rozkroku, wyprostuj plecy, ręce opuść wzdłuż ciała, następnie wyciągnij je do przodu jakbyś trzymał siekierę i wciągnij powietrze nosem jednocześnie unosząc złączone ręce nad głową ku tyłowi, jakbyś robił zamach. Kolejny krok to energiczne wypuszczenie powietrza z jednoczesnym opuszczeniem rąk, jak podczas rąbania drzewa. Dla lepszego efektu ćwiczenie powtórz kilka razy, np. pięć.

Zachęcam do przeczytania artykułu „Jak pokonać stres przed wystąpieniami publicznymi”, w którym znajdziesz 12 prostych kroków radzenia sobie z tremą.

 Źródła:

  • Oniszczenko W: Stres to brzmi groźnie. Wydawnictwo Żak, 2011 r.
  • http://pl.wikipedia.org/wiki/Stres (dostęp z 06-06-2014 r.)
  • http://www.psmslupsk.pl/index.php/publikacje-menu/19-publikacja/43-trema-i-sposoby-jej-opanowania (dostęp z 06-06-2014 r.)
  • http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/59-niebieska-linia/833-o-stresie-i-sposobach-radzenia-sobie-z-nim.html (dostęp z 06-06-2014 r.)
  • http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=119 (dostęp z 06-06-2014 r.)
Sylwia Bednarek
Obserwuj

Sylwia Bednarek

Specjalistka od inwestowania na rynkach alternatywnych, a zwłaszcza w nieruchomości at BiznesTUBE Sp. z o.o.
Jestem inwestorem, przedsiębiorcą, trenerem i edukatorem. Szkolę z możliwości pomnażania kapitału, ze szczególnym uwzględnieniem inwestowania w nieruchomości, a także w zakresie szeroko pojętej przedsiębiorczości. Mój warsztat obejmuje praktyczną wiedzę, doświadczenie i motywację w poruszanych tematach. Interesują mnie tematy związane z rozwojem osobistym, biznesem i finansami. Motto, którym kieruję się w życiu to słowa Briana Tracy’ego: "Każdego dnia powinieneś uczyć się i rozwijać."Możesz znaleźć mnie na: Facebook i LinkedIn.
Sylwia Bednarek
Obserwuj

Listy do Inwestorów:

Zapisz się na newsletter, a bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową otrzymasz listy do Inwestorów. Znajdziesz w nich m.in.: mnóstwo inspiracji i motywacji, artykuły eksperckie pisane przez inwestorów-praktyków, rabat na wiedzę i wiele więcej! Zapraszam :)

Dziękuję za zapis :)

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share This