Co to jest MLM? Marketing sieciowy bez tajemnic

marketing sieciowyCzym są firmy działające w systemie MLM?

W firmach, działających według zasad MLM, produkty lub usługi oferowane poza tradycyjną siecią sklepową lub stałymi punktami sprzedaży detalicznej dostarczane są bezpośrednio do klienta w ramach kontaktów indywidualnych. Jest to szczególna forma tak zwanej sprzedaży bezpośredniej.

Ta forma sprzedaży ma coś do zaoferowania wszystkim uczestnikom procesu sprzedaży. Dla firmy jest to chociażby optymalizacja kosztów związanych z marketingiem i reklamą, bowiem informacja o produktach lub usługach przekazywana jest klientom wprost przez dystrybutorów, a zaoszczędzone w ten sposób środki zamieniane są na prowizje. Klienci natomiast zyskują indywidualne konsultacje, sto procent uwagi i obsługę w domu lub w miejscu, w którym się najlepiej czują. MLM pozwala dystrybutorom na budowanie zespołu współpracowników, od których obrotu otrzymują dodatkowe prowizje według obowiązującego w firmie planu marketingowego.

Co jeszcze charakteryzuje marketing sieciowy?

Otóż w MLM dzięki raz wykonanej pracy, generuje się dożywotni przychód pasywny to znaczy, bez bezpośredniego udziału w procesie sprzedaży napływają regularne dochody, ponieważ praca na ten dochód została wykonana w przeszłości. W zależności od planów marketingowych firm, biznes obliczany jest na 3-5 lat pracy, po takim czasie efektywnego działania można przestać się nim zajmować i czerpać dochody z dożywotnich premii. Dzieje się tak między innymi dlatego, że w tym systemie można liczyć na pomoc wielu osób, które poświęcą mnóstwo czasu i wysiłku w przygotowaniu dystrybutora do prowadzenia własnego biznesu. Tego typu biznesy oferują także najwyższej jakości szkolenia. Niewątpliwą zaletą MLM jest również to, że żeby wystartować nie potrzeba dużego nakładu finansowego, wiąże się to przeważnie z wykupieniem pakietu startowego rzędu kilkuset złotych.

W NETWORK magazyn czytamy:„MLM oferuje coś, co w prawie żadnej innej branży nie jest możliwe: dochód oraz czas!” Marketing wielopoziomowy mylony jest często z klasyczną sprzedażą bezpośrednią (ang. direct sale, franc. vente directe) bądź też z budzącą niechęć piramidą finansową, która jest zabroniona przez ustawodawcę. Klasyczna sprzedaż bezpośrednia polega na dotarciu przez sprzedawcę bezpośrednio do potencjalnego klienta w jego miejscu zamieszkania, wywodzi się z handlu prowadzonego przez akwizytorów. W piramidzie zaś nie ma miejsca na produkt lub usługę, a ostatni w strukturze zawsze tracą.

Rozwój marketingu sieciowego

W Polsce biznes MLM jest coraz bardziej popularny, pod koniec 2009 roku sprzedażą bezpośrednią w tym MLM zajmowało się ponad 869 tys. osób. To wzrost o ok. 100 tys. w stosunku do roku 2008. Roczne przychody MLM na świecie przekraczają 100 mld USD a liczba zaangażowanych osiąga 50 mln. Dziedziny w jakich działają firmy MLM to między innymi: kosmetyki, środki czystości, suplementy diety, wellness, AGD, telekomunikacja, produkty finansowo-ubezpieczeniowe, chemia gospodarcza, artykuły spożywcze i odzieżowe.

Potencjał drzemiący w marketingu sieciowym dostrzegli już chociażby Donald Trump, który w 2009 uruchomił TRUMP Network, Warren Buffet czy Robert T. Kiyosaki. Jedną ze swoich książek Kiyosaki poświęcił właśnie marketingowi sieciowemu słusznie zauważając, że „Najbogatsi ludzie na świecie budują sieci, pozostali przygotowywani są do szukania pracy.”

Opinia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta

Na zakończenie opinia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) na temat MLM złożona w 2002 r.:

Oprócz typowych piramid finansowych istnieją metody sprzedaży, które wykazują pewne podobieństwa, i które często są mylone. Metody te zwane często „multilevel marketing” bądź też „network marketing”, czyli tzw. marketing wielopoziomowy, jako metody sprzedaży bądź marketingu polegają na tym, że nabywca jakiegoś towaru nabywa jednocześnie prawo sprzedaży określonych produktów w zamian za prowizję lub odsetki od obrotu. To samo dotyczy następnych nabywców.

Struktura multilevel marketing przypomina strukturę o charakterze piramidy. Jednakże cel tej formy marketingu jest inny niż cel systemu o charakterze piramidy. Marketing wielopoziomowy to metoda sprzedaży. Prowizja lub odsetki od obrotu stanowią gratyfikację za sprzedaż określonych produktów i są częścią systemu. W tym przypadku w grę nie wchodzi wpłacenie określonej kwoty w celu uzyskania prawa uczestnictwa, gdyż podstawowym elementem jest sprzedaż towarów. Uczestnik kupuje za określoną cenę produkty, a jego celem jest sprzedaż z zyskiem. Odbiorca nie płaci za uczestnictwo, lecz za produkt. Odbiorcy, którzy nie chcą lub nie mogą sprzedać produktów, nie są pokrzywdzeni.

Ustawodawca, wychodząc naprzeciw tego rodzaju formie działalności, w której zyski zależą od wielkości sprzedaży konkretnych produktów, a nie od sfinansowania przez uczestników znajdujących się na niższym poziomie piramidy, spod zakazu organizowania systemu o charakterze piramid przewidział wyłączenie systemu marketingu wielopoziomowego.

 

Artykuł znaleziono w Google pod hasłem:

  • marketing firmy ze srodkami czystosci
Redakcja

Redakcja

Autor tekstów niepodpisanych at BiznesTUBE Sp. z o.o.
Zespół dziennikarzy, który przygotowuje treści i formę materiałów prezentowanych w środkach masowego przekazu, a także miejsce, w którym zespół ten pracuje. Wewnątrz redakcji istnieją wydzielone zespoły tematyczne lub odpowiadające za konkretny program.
Redakcja

Latest posts by Redakcja (see all)

Listy do Inwestorów:

Zapisz się na newsletter, a bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową otrzymasz listy do Inwestorów. Znajdziesz w nich m.in.: mnóstwo inspiracji i motywacji, artykuły eksperckie pisane przez inwestorów-praktyków, rabat na wiedzę i wiele więcej! Zapraszam :)

Dziękuję za zapis :)

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share This