Koszty prowadzenia biznesu

Własny biznes kojarzy się z dużą swobodą działania. Ma jednak swój istotny minus, mianowicie koszty. Zanim cokolwiek zarobimy, musimy pokryć koszty. Od czego zależy koszt prowadzenia firmy?

Wydatki właściciela

Przedsiębiorca musi opłacać za siebie składki za ubezpieczenie zdrowotne i społeczne. Wszystko to należy przeliczyć według wytycznych, dla uproszczenia można przyjąć, że to około 1300 – 1500 zł miesięcznie. Na początku prowadzenia działalności może skorzystać z preferencyjnych, czyli obniżonych składek.

Koszty księgowości

Prowadzenie księgowości samodzielnie wymaga sporego doświadczenia oraz bieżącego śledzenia przepisów. Jeśli przedsiębiorca zakłada inną działalność niż biuro finansowo- księgowe, raczej nie ma na to czasu. Najtańszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług biura rachunkowego. Koszt takiej usługi uzależniony jest od ilości dokumentów, mniejsi przedsiębiorcy płacą miesięcznie od 100 do 200 zł. Inna opcja to zatrudnienie księgowej na etacie. W tym przypadku jednak trzeba również ponieść koszty związane z zatrudnieniem, minimum podstawowe wynagrodzenie i składki na ubezpieczenie.

Koszty wynajmu lokalu

Z prowadzeniem działalności wiąże się konieczność wynajmowania lokalu. Czynsz oraz opłaty za media zaliczają się do stałych wydatków.

Koszty reklamy

Stworzenie atrakcyjnej oferty to jedno. Ktoś musi się dowiedzieć o istnieniu danej firmy, dlatego przedsiębiorcy inwestują w reklamę. Korzystają zarówno z płatnych linków, jak i tradycyjnych ulotek czy katalogów. To wszystko jednak kosztuje.

Raty leasingowe

Wiele firm korzysta z zewnętrznych źródeł finansowania takich jak pożyczki, kredyty czy leasingi. Firmy często inwestują zwłaszcza w środki stałe, takie jak maszyny produkcyjne czy auta dostawcze. Pozwala im to rozwijać działalność, jednak w określonych terminach muszą płacić raty wraz z odsetkami.

Wyposażenie podstawowe

W zależności od działalności, przedsiębiorca często musi zadbać o dodatkowe wyposażenie lokalu. W przypadku działalności produkcyjnej mowa tu choćby o specjalistycznych maszynach. W biurze potrzebne są też wygodne krzesła, komputery, telefony, drukarki i sporo innych rzeczy. O ile krzesła posłużą przez kilka lat, to papier do drukarki trzeba kupować na bieżąco. Drobne wydatki też nabijają koszty prowadzenia działalności.

Zatrudnianie pracowników kosztuje

Aby firma działała sprawnie, konieczne jest zatrudnianie pracowników. Zatrudnienie na umowę o pracę to minimum minimalne wynagrodzenie oraz składki na ubezpieczenia. Innymi słowy, pracownik kosztuje pracodawcę nawet cztery tysiące. Oczywiście osoby z większymi kwalifikacjami będą oczekiwać wyższego wynagrodzenia. Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze koszty dokształcania oraz podróży służbowych pracowników. Oczywiście wielu przedsiębiorców próbuje to obejść, zatrudniając na umowy, które są tańsze. Nie zawsze jest to jednak możliwe, zresztą, ludziom zależy na pewnej stabilizacji oraz na tym by to zakład pracy opłacił składki na ubezpieczenie.