Komunikat typu ja – komunikat ty

komunikat-tyKomunikat typu ja i komunikat typu ty – o co chodzi?

W tym artykule poznasz cudowne narzędzie, jakim jest „Komunikat typu ja”, dzięki któremu nauczysz się komunikować z drugą osobą, aby jej nie ranić.

Istnieją dwa rodzaje komunikatów: komunikat typu ty oraz komunikat typu ja. Zasadniczo obydwa służą do wyrażania naszych zastrzeżeń w związku z zachowaniem drugiej osoby. Komunikat ty skupia się na zachowaniach drugiej osoby, jest oskarżycielski oraz powoduje ocenianie i etykietowanie partnera. Komunikat typu ja mówi o tym, co Cię boli i jakie są Twoje uczucia.

Komunikat  ty przykład: „Jesteś dziecinnym, skoncentrowanym na sobie egoistą. Jak zwykle mnie nie słuchasz. Przytoczone zdanie zawiera w sobie elementy oceny (jesteś dziecinny), etykietowania (jesteś egoistą) i uogólniania (jak zwykle).”

Zamienię zatem prezentowane zdanie na komunikat typu ja. Brzmiałby on: „Jest mi przykro, gdy śmiejesz się wówczas, gdy mówię o swoich problemach. Wydaje mi się wtedy, że nie jestem dla Ciebie ważna. Gdy mam kłopoty, Twoje wsparcie jest dla mnie szczególnie istotne. Następnym razem zachowaj proszę powagę, bo dzięki temu będę czuła się przez Ciebie kochana.”

Rozłóżę prezentowane zdanie na czynniki pierwsze. Komunikat typu ja nie zawiera ocen, lecz mówi o uczuciach (jest mi przykro), mówi o konkretnej sytuacji (gdy się śmiejesz wówczas, gdy mówię o swoich problemach), zabezpiecza relację (Twoje wsparcie jest dla mnie szczególnie istotne – podkreślenie, że druga osoba jest dla nas ważna), daje szanse na zmianę (Następnym razem zachowaj proszę powagę).

6 zasad, jak mówić o tym, co nas boli bez oskarżania – komunikat typu ja

Poniżej przedstawiam ogólne kroki, które należy podjąć w procesie budowanie komunikatu ja:

1. Zadbaj o relację.

2. Opisz zachowanie, z którym masz trudność.

3. Opisz emocje, co czujesz, jak się czujesz.

4. Uzasadnij, opisz dlaczego, tak się czujesz.

5. Jakiej zmiany oczekujesz.

6. Jaka będzie korzyść ze zmiany zachowania.

Komunikat typu ja bardzo polecam :-). Unikniesz wzajemnego oskarżania się i kłótni, w której nie dochodzi się często do żadnego porozumienia. A dzięki zastosowaniu tego komunikatu będzie Ci łatwiej dojść do konsensusu i osiągnąć swój cel. Powodzenia 🙂

 

Redakcja

Redakcja

Autor tekstów niepodpisanych at BiznesTUBE Sp. z o.o.
Zespół dziennikarzy, który przygotowuje treści i formę materiałów prezentowanych w środkach masowego przekazu, a także miejsce, w którym zespół ten pracuje. Wewnątrz redakcji istnieją wydzielone zespoły tematyczne lub odpowiadające za konkretny program.
Redakcja

Latest posts by Redakcja (see all)

Listy do Inwestorów:

Zapisz się na newsletter, a bezpośrednio na swoją skrzynkę mailową otrzymasz listy do Inwestorów. Znajdziesz w nich m.in.: mnóstwo inspiracji i motywacji, artykuły eksperckie pisane przez inwestorów-praktyków, rabat na wiedzę i wiele więcej! Zapraszam :)

Dziękuję za zapis :)

Prześlij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share This